UNESCO KULÜPLERİ
UNESCO Kulüpleri, ortak bazı özellikler taşımakla birlikte, işlev gördükleri sosyal çevre ve şartları ve de üyeliklerine göre belirlenmektedir. UNESCO Kulüpleri dört ana kategori altında incelenebilir:
- Okullarda oluşturulan kulüpler (üyeleri eğitim kurumlarında görev alan öğretmenler ve öğrenciler) günümüzde kulüplerin çoğunluğunu oluşturmaktadır.
- Üniversite ve diğer yüksek eğitim kurumlarında yer alan ve okullarda kurulan kulüplerin doğal devamı olan kulüplerin sayısı, öğrencilerin çabaları sayesinde gün geçtikçe artmaktadır.
- Özel olarak öğrenciler değil, daha geniş bir üyelik çerçevesini hedefleyen kulüpler. Bu kulüpler yasal olarak tanınmaktadır ve üyelikleri, toplumun kültürel ve kamusal hizmet çevrelerinden öncü üyeleri de içermektedir.
- UNESCO merkezleri, UNESCO kulüplerinden, genelde kamuya açık alanlarda süreklilik esasına dayarak faaliyet göstermeleriyle farklılık göstermektedirler. Konularında uzman personeller tarafından oluşturulan kadroları ve farklı kaynaklardan elde ettikleri (hükümetler, belediyeler, vakıflar, sponsorlar) finansal kaynaklara sahiptirler.
UNESCO Kulüplerinin amaçları aşağıdaki gibi özetlenebilir:
- UNESCO'nun hedefleri ve amaçlarının anlaşılmasına yardımcı olmak ve eylemlerinin başarıya ulaşması için çalışmak;
- Uluslararası anlayış, iş birliği ve dünya barışına katkıda bulunmak;
- İnsan haklarını desteklemek;
- Üyelerinin demokrasi ve yurttaşlık eğitimine katkıda bulunmak;
- İnsanlığın tam gelişimini sağlayabilecek en verimli koşulların yaratılmasını hedefleyen sosyal kalkınmada rol almak.
Her kulüp, yukarıda belirtilen amaçlardan hangisine öncelik vereceğini seçmekte özgürdür. Kulüpler, kuruldukları ülkelere göre değişiklik gösterebilirler.
Kulüplerin üç ana işlevi aşağıdaki gibi özetlenebilir:
- Eğitim: UNESCO Kulüpleri, üyelerinin, düzenlenen etkinliklere katılmalarıyla bireysel eğitimlerine katkıda bulunmaktadır. Kulüpler yalnızca üyeleri için eğitim sağlamamakta, aynı zamanda çevrelerinde yer alan bireylerin de eğitimine katkıda bulunmayı hedeflemektedirler. Eğitimler, Uluslararası İnsan Hakları Deklarasyonu gibi Birleşmiş Milletler veya UNESCO'nun yayınladığı belgelerin çalışılması şeklinde gerçekleştirilebilir.
Kulüplerden büyük bir kısmı, katılımcılara iktisadi, sosyal ve kültürel koşullar hakkında daha net bir fikir sağlayabilmek için geziler düzenlemektedirler (sanayi merkezlerine, örnek tarım arazilerine, eğitim merkezlerine, anıt ve müzelere, vb.) ve böylelikle farklı altyapıdan veya farklı ülkelerden gelen insanlar arasında iletişim köprüsü oluşturmaktadırlar.
- Bilgi dağılımı: UNESCO Kulüplerinin temel amaçlarından biri, farkındalığın artırılmasıdır. Bu bağlamda kulüpler ulusal ve dünya problemleri, uluslararası kuruluşların ve kendi kulüplerinin etkinlikleri, vb. ile ilgili bilgiler toplar ve bilginin duyurulmasını sağlar. Kulüpler, okuryazarlığı, çevre koruması ve kültürel mirasın muhafaza edilmesi gibi konularda, kendi dillerinde teşvik belgeleri hazırlarlar.
- Eylem: Eğitim ve bilgi dağılımı maddeleri gerekli olmasına rağmen, kulübün tam olarak amacı hedefinde faaliyet gösterebilmesi için eyleme geçmesi gerekmektedir.
Kulüplerin üyeleri bu amaç doğrultusunda, hizmet etmek istedikleri hedefleri yakından incelemeli, UNESCO, Birleşmiş Milletler ve diğer uluslararası kuruluşların belgelerini ve yayınlarını çalışmalıdır.
Her kulüp, aşağıda belirtilen etkinliklerden bazılarını, Üyelerin tercihleri, finansal olanakları ve yerel kaynakları doğrultusunda seçebilir:
- Tartışmalar ve sunumlar: UNESCO, amaçları ve çalışmalarına ilgiyi artırmak için düzenlenen seminer, sempozyumlar ve toplantılar.
- Birleşmiş Milletler ve UNESCO tarafından ilan edilen günler, haftalar, yıllar ve on yıllarda katılımda bulunmak.
- Bilgi materyallerinin toplanması, yayımlanması ve dağıtılması.
- Kültürel etkinliklerin düzenlenmesi:
- Gençlik kamplarının düzenlenmesi;
- Kulüpler arasında değişimler; geziler ve çalışma turları.